پایان نامه: بررسی اثر بخشی آموزش مهارت رفتار جراتمندانه بر تصمیم گیری و کمالگرایی دانش آموزان دختر مقطع سوم دبیرستان منطقه ۸ شهر تهران
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش مهارت رفتار جراتمندانه بر تصمیمگیری و کمالگرایی دانش آموزان دختر مقطع سوم دبیرستان منطقه ۸ شهر تهران بوده است. روش: این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون بود. از میان دبیرستانهای دخترانه منطقه ۸ شهر تهران از طریق نمونهگیری خوشهای یک مدرسه انتخاب و به صورت تصادفی ۳۲ نفر انتخاب شدندو در یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند (تعداد هر گروه ۱۶ نفر بوده است). آموزش مهارت رفتار جراتمندانه به مدت ۱۰ جلسه در مورد گروه اول اجرا شد، گروه کنترل در لیست انتظار بودند. نتایج: دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیري تجزیهوتحلیل شدند. تحلیل کوواریانس چندمتغیري نشان داد که بین گروههای موردمطالعه در سبکهای تصمیمگیری و ابعاد کمالگرایی و مؤلفههای آنها تفاوت معناداری وجود دارد. (۰۱/۰>p). یافتهها: آموزش مهارت رفتار جراتمندانه در افزایش سبک تصمیمگیری عقلانی و کاهش سبکهای تصمیمگیری آنی، اجتنابی و وابستگی موثر بوده است و بر سبک تصمیمگیری شهودی بیتاثیر بوده است. همچنین این آموزشها کاهش ابعاد کمالگرایی خودمدار، دیگرمدار و اجتماع مدار را در پی داشته است.
کلمات کلیدی: رفتار جراتمندانه، سبکهای تصمیمگیری(عقلایی، آنی، اجتنابی، وابستگی و شهودی)، ابعاد کمالگرایی(خودمدار، دیگرمدار و اجتماع مدار).
مقدمه
نوجوانان امیدها و سرمايههای آينده جامعه محسوب میشوند. نقش بی بديل اين قشر در روند رشد، توسعه و تعالی کشور بر هیچکس پوشیده نیست، لذا هرگونه سرمايهگذاری برای اين گروه سنی در جهت رشد و شکوفايی به عنوان پشتوانهی اساسی، ضروری است. با توجه به اينکه تعداد بسیاری از نوجوانان ما در مدارس مشغول به تحصیل هستند، آموزش و پرورش یکی از نهادهای بسیار مهم کشور است که با توجه به وظیفه خطیر پرورش افراد اجتماع، مسئولیت عظیمی درغنی شدن هرچه بیشتر سرمایه های علمی و معنوی جامعه برعهده دارد. نیروهای پرورش یافته توسط آموزش و پرورش، باید در زمینه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و علمی ایفای نقش کنند. بنابراین هر چه که یک کشور به آموزش و پرورش خود بها دهد و آنرا غنیتر سازد به بیراهه نرفته، بلکه رشد و شکوفائی جامعه را تضمین خواهد کرد. پرداختن به این امر در کشورهای در حال توسعه به دلیل کمبود منابع و امکانات و افزایش سریع جمعیت، پررنگتر شده و اهمیت بیشتری پیدا میکند. از جمله مهمترین نگرانیهای معلمان، مدیران مدارس و خانوادههای دانشآموزان، پیشرفت تحصیلی و جلوگیری از افت تحصیلی آنها میباشد. سؤالی که ذهن هر پژوهشگر را درگیر میسازد این است که “آیا راه حلی وجود دارد که بتوان از منابع مالی و انسانی که هر ساله به میزان وسیعی در آموزش و پرورش کشور صرف میشود بهره بیشتری برد؟”. یکی از تدابیر لازم برای بهینهسازی آموزش کشور، پرداختن به مسائل و عوامل موثر بر رشد و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان است. این که چه عواملی بر پیشرفت و موفقیت تحصیلی دانشآموزان تأثیر میگذارد، یا سهم و مشارکت هر عامل چه اندازه است، همواره از حیطه های مورد علاقه پژوهشگران تربیتی و روان شناسان تربیتی بوده است[۱](آکوردینو و اسلانی، ۲۰۰۸)
حصول به اهداف آموزشی با وجود آشفتگی ها و ناسازگاری های عاطفی و رفتاری امری مشکل و غیرممکن است و با توجه به اينکه نوجوانان در مقطع سنی خود با مسائل و مشکلاتی در سازگاری با روابط بین فردی، بلوغ، تحصیلی و… مواجه می شوند ايجاد شايستگیهای لازم برای مقابله مؤثر و کارآمد با چالش های حال و آينده ضروری به نظر میرسد. يکی از راههای ارتقای سطح سازگاری دانش آموزان بهرهگیری از مهارتهای شناختی من جمله آموزش مهارت رفتار جراتمندانه است(برنز[۲]، ۲۰۰۸)
آموزش مهارتهای زندگی برای کودکان و نوجوانان همواره به عنوان يکی از اهداف عالی نظام رسمی تعلیم و تربیت بوده است، چرا که رشد و تحول در سايه آموزش اين مهارتها حاصل شده و موجب سازگاری و برقراری ارتباط سالم و صحیح کودکان و نوجوانان با اطرافیان میگردد، بنابراين برنامهريزی قبلی و هدفگذاری دقیق و تلاش مستمر برای آموزش و تقويت آنان ضروری است. جريان ابراز وجود نمودن از کودکی شروع شده و در تمام طول زندگی ادامه دارد. بر اين اساس بديهی است که هرگونه تلاش در خصوص ايجاد و پرورش مهارتهای مهمی همچون رفتار جراتمندانه چه در برنامه درسی رسمی و يا در فعالیت های فوق برنامه مدرسه نمیتواند بدون ملاحظه روند رشد دانشآموزان در ابعاد مختلف رشدی باشد، بهويژه آنکه سالهای حساس رشد اجتماعی کودکان و نوجوانان مقارن با سنین مدرسه اعم از ابتدائی و دبیرستان است، لذا از آنجا که دانشآموزان اين سنین سرنوشت ساز را در مدرسه سپری میکنند، ناگزير مدرسه موظف است فرصتهای مناسب برای رشد مهارتهای زندگی را فراهم آورد که مهارت هايی نظیر ابراز وجود، ارتباط موثر، کار گروهی و… را شامل می شود (الیوت و همکاران، به نقل از نظری نژاد، ۱۳۷۲).
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش رفتار جراتمندانه بر تصمیمگیری و کمالگرایی دختران مقطع سوم دبیرستان انجام شده است تا به اين ترتیب گامی ديگر در جهت تحقق اهداف پیشگیرانه در افزايش سازگاری و بهبود تصمیمگیری و کاهش کمالگرایی منفی نوجوانان برداشته شود کاملا واضح است که اگر اهداف فوق میسر شوند، راهی روشن و هموار جهت شکوفايی و استعدادهای نو، فراهم میگردد. اين امر موجبات تکامل فردی و اجتماعی تک تک افراد جامعه را فراهم ساخته و در نهايت به پیشرفت جامعه در ابعاد گوناگون منتج میشود چراکه نوجوانان امروز تصمیم سازان آینده این مرز و بوم خواهند بود و هرچقدر این تصمیمها مبتنی بر درایت و تدبیر و به دور از وهم و خیال باشد تبعاتی بسیار درخشانتر در برخواهد داشت.بطور خلاصه می توان گفت : به دلایل متعدد بسیاری از نوجوانان ما از توانايی تصمیم گیری و انتخاب اصلح برخوردار نیستند و از طرفی برای اصلاح و درمان بسیاری از نابهنجاریهای شخصیتی همچون کمالگرایی منفی نیاز به آموزش های مفیدی همچون مهارتهای زندگی است تا آنان بتوانند از حداکثر ظرفیتهای ذهنی و توانمندیهای بالقوه خود بهرهمند شوند بیترديد نوجوانان مجهز به مهارت رفتار جراتمندانه که رکن مهمی از مهارتهای زندگی است، نسبت به همسالان خود در شرايط مشابه کارآمدی بیشتری از خود نشان میدهند. بنابراين شناخت صحیح اين قشر عظیم و کوشش در راه حل مشکلاتشان از اهمیت ويژهای برخوردار است (کیامرثی، ۱۳۹۲).
بیان مسأله
دوران نوجوانی از ادوار پراهمیت در فرایند رشد فردی و اجتماعی محسوب می شود. قدم گذاردن به این دوره معمولا با بلوغ آغاز می شود شکوفایی غریزه جنسی ، تثبیت و تحکیم علایق و منافع شغلی و اجتماعی ، میل به آزادی و استقلال از ویژگی های مهم این دوره است.از یک سو فشار غرایز و میل به تبعیت از ارزش های نوجوانی ،و فشارهای گروهی میل به ابراز وجود ، پی ریزی زندگی مستقل او را در یک بحران فکری و یک آشفتگی روانی قرار می دهد (فروع الدین و همکاران ،۱۳۸۲ )، ازسوی دیگر صرف نظر از تمامی این تغییرات ایجاد شده می بایست نوجوانان خود را برای اخذ تصمیمات اساسی که آینده وی را رقم می زند ، آماده سازد. این در حالی است که هرگونه اهمال کاری در این زمینه ممکن است به از دست رفتن فرصتها و در نتیجه سرخوردگی و احساس شکست بیانجامد.
انسان در طول زندگی، پیوسته در حال تصمیمگیری های ساده و پیچیده می باشد.به طور طبیعی هر تصمیم به تناسب پیچیدگی و سادگی خود، میزانی از تنش و فشار روانی را به فرد وارد میکند ، لذا داشتن مهارت های مقابلهای برای کاهش تنش و احساس رضایت از فرایند تصمیمگیری و داشتن مهارت حل مساله ضروری است .
افراد از راهبردهای مختلفی برای تصمیمگیری استفاده میکنند.برخی تصمیمات به واسطه ارزیابی نظامدار گزینههای مختلف اتخاذ می شود. در حالی که در اتخاذ برخی تصمیمات تجزیه و تحلیل رسمی، کمتر دخالت دارند (رینالد ،کروزیر و اسونسون[۳] ۱۹۹۷). در اينباره محققان سبكهاي تصميمگيري متفاوتي را ارائه نموده اند. يكي از اين محققان، اسكات و بروس[۴] (۱۹۹۵) هستند كه پنج سبك تصميمگيري مديران را كه شامل تصميمگيري عقلايي، شهودي، اجتنابي، آني و وابستگي است، را مطرح نموده اند و معتقدند این پنج سبک تحت تاثیر ویژگی های درونی و شخصیتی افراد است كه به عنوان الگو در اين پژوهش مورد بررسي قرار مي گيرد.
فهرست مطالب
کلیات تحقیق : فصل اول
مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………۴
بیان مسئله ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….۶
اهمیت و ضرورت …………………………………………………………………………………………………………………………………………..۱۲
هدف کلی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….۱۴
اهداف جزیی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………..۱۴
سوال و یا فرضیه های پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………..۱۴٫
متغیر مورد بررسی …………………………………………………………………………………………………………………………………………۲۳
تعاریف نظری و عملیاتی مفاهیم ………………………………………………………………………………………………………………….۱۵
فصل دوم : پیشینه تحقیق
تصمیم گیری،تاریخچه و مفاهیم…………………………………………………………………………………………………………….۱۶
تعریف تصمیم گیری…………………………………………………………………………………………………………………………………….۱۶
تفاوت های فردی در تصمیم گیری…………………………………………………………………………………………………………….۱۸
فرآیندهای شناختی در تصمیم گیری………………………………………………………………………………………………………..۲۰
ابعاد تصمیم گیری………………………………………………………………………………………………………………………………………۲۱
انواع تصمیم ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..۲۲
سطوح تصمیم……………………………………………………………………………………………………………………………………………..۲۳
روند تصمیم گیری………………………………………………………………………………………………………………………………………۲۴
اجزای تصمیم گیری…………………………………………………………………………………………………………………………………..۲۵
راهبرد های تصمیم گیری……………………………………………………………………………………………………………………………۲۹
سبک های تصمیم گیری …………………………………………………………………………………………………………………………۳۱
عوامل موثر فردی در تصمیم گیری………………………………………………………………………………………………………… ۳۲
اثر هیجانات قبل و بعد از فرآیند تصمیم گیری………………………………………………………………………………………….۳۳
مبانی نظری کمال گرایی……………………………………………………………………………………………………………………………۳۵
ویژگی های کمال گرایی ……………………………………………………………………………………………………………………………۳۹
طبقه بندی های کمال گرایی………………………………………………………………………………………………………………….. ۴۱
ابعاد کمال گرایی ……………………………………………………………………………………………………………………………………….۴۲
علل کمال گرایی …………………………………………………………………………………………………………………………………………۴۴
پیامد های کمال گرایی………………………………………………………………………………………………………………………………..۴۷
رفتار جرات مندانه………………………………………………………………………………………………………………… ۴۸
جرات ورزی در نظریات روان شناسی………………………………………………………………………………………………………۵۱
رفتار جرات مندانه و سازگاری اجتماعی……………………………………………………………………………………………….. ۵۶
آموزش های مهارت های جرات ورزی……………………………………………………………………………… …………………….۵۹
مولفه های ابراز وجود و رفتار جرات مندانه………………………………………………………………………………………….۵۹
تحقیقات انجام شده در داخل کشور……………………………………………………………………………………………………..۶۲
تحقیقات انجام شده در خارج کشور……………………………………………………………………………………………………………۶۴
فصل سوم : روش شناسی پژوهش
روش اجرای پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………..۶۸
جامعه مورد پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………..۶۹
نمونه و روش نمونه گیری ………………………………………………………………………………………………………………………..۶۹
ابزار اندازه گیری ………………………………………………………………………………………………………………………………………۶۹
برنامه آموزش مهارت رفتار جرات مندانه…………………………………………………………………………………………………۷۲
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده های پژوهش
آمار توصیفی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..۷۵
یافته های توصیفی……………………………………………………………………………………………………………………………………….۷۹
سوال ۱………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….۷۹
سوال ۲…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………۸۲
سوال ۳………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….۸۴
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
بحث……………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۸۸
نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………………………………………….۱۰۳
محدودیت ها………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۰۵ پیشنهادها……………………………………………………………………………………………………………………………..۱۰۵
فهرست نمودار و اشکال
جدول ۱-۴…………………………………………………………………………………………………………..۵
جدول۲-۴……………………………………………………………………………………………………………………۷۷
نمودار۱-۴……………………………………………………………………………………………………………………۷۷
نمودار۲-۴……………………………………………………………………………………………………………………۷۸
جدول۳-۴…………………………………………………………………………………………………………………..۸۰
جدول۴-۴……………………………………………………………………………………………………………………۸۰
جدول۵-۴…………………………………………………………………………………………………………………..۸۱
جدول۶-۴…………………………………………………………………………………………………………………..۸۲
جدول۷-۴……………………………………………………………………………………………………………………۸۳
جدول۸-۴……………………………………………………………………………………………………………………۸۴
جدول۹-۴…………………………………………………………………………………………………………………..۸۵
جدول۱۰-۴…………………………………………………………………………………………………………………۸۵
جدول۱۱-۴………………………………………………………………………………………………………………..۸۵
جدول۱۲-۴……………………………………………………………………………………………………………….. ۸۶
.